Jump to content

e200 batteriforbrug - med sd-kort


Guest zapin

Recommended Posts

Læste lige at en spv e200 bruger meget mere strøm med et sd-kort isat end den bruger uden sd-kort.

Hvorfor ??

Spørg Orange.

Som jeg kan læse det bruger den også strøm for at tjekke SDIO ???

Men læs mere her ...På engelsk...

ok, more data for you.

all numbers taken from smartbatt plugin, voyager runs with bluetooth on:

86 % akku - no card - 1 day, 3 hrs., 40 min. left.

85 % akku - mmc card - 14 hrs, 25 minutes left.

85 % akku - sd card - 14 hrs, 24 mins. left.

so at the end of the day the difference between sd and mmc is non existent but the difference between card/no card is massive. its not bluetooth that sucks your phone off its the card!!!

there is a tool in the windows folder of the voyager called SDCARDBusControl.exe (BSQUARE 2002, Shutdown utility, Produktname: SDIO). with some tricks we where able to use the parameters - x (shutdown SD Bus driver stack), -m (output current memory state). too bad: shutting down the card bus locks the phone completely, no input possible anymore. the smartbatt plugin shows massive increase of the standby but what does it help when the phone is locked up....

as far as we can see there is no workaround to fix that problem beside the option to take out the card if you dont need it. oh boy, thats poor work i have to say. we pay with battery standby for the nearly non useable feature of the sdio-slot...

Link to comment
Share on other sites

.. bare et lille reply til din signatur ..

E200 er jo et meget indviklet stykke isenkram. Findes der en telefon, med lige så mange muligheder og features, som E200 ? .. bortset fra PDA's. Jeg synes, at det er forståeligt med de fejl, der er. Men enig, der er måske lige lidt for mange fejl .. men ikke flere en Nokia - pyføj !

Link to comment
Share on other sites

Guest sqlarsen

Jeg vender lige tilbage til emnet. Det hjælper virkelig at hive sd kortet ud! Det har givet mig dobbelt batteri kapacitet, så den nu holder strøm i ca. 40 timer. Det undrer mig bare at det kan lade sig gøre at bruge så meget strøm på at have et kort i, også selvom man ikke bruger kortet til noget. Er der nogle der har fundet ud af hvorfor? Jeg tror ikke at det hjælper at spørge Orange (",)

Posted from my SmartPhone!

Link to comment
Share on other sites

Guest sqlarsen

Jeg vender lige tilbage til emnet. Det hjælper virkelig at hive sd kortet ud! Det har givet mig dobbelt batteri kapacitet, så den nu holder strøm i ca. 40 timer. Det undrer mig bare at det kan lade sig gøre at bruge så meget strøm på at have et kort i, også selvom man ikke bruger kortet til noget. Er der nogle der har fundet ud af hvorfor? Jeg tror ikke at det hjælper at spørge Orange (",)

Posted from my SmartPhone!

Link to comment
Share on other sites

Det hjælper virkelig at hive sd kortet ud! Det har givet mig dobbelt batteri kapacitet, så den nu holder strøm i ca. 40 timer. Det undrer mig bare at det kan lade sig gøre at bruge så meget strøm på at have et kort i, også selvom man ikke bruger kortet til noget. Er der nogle der har fundet ud af hvorfor?

Efter hvad jeg har kunnet læse om det er det fordi den hele tiden står og tjekker om der er noget nyt på kortet.

Altså den står og læser hele tiden :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest sqlarsen

Okay! Det lyder sandsynligt, også lidt tåbeligt. Det er da kun nødvendigt at tjekke kortet når jeg har brug for det! Uden at vide en pind om opbygningen af styringen af kortet, synes jeg da at det skulle være muligt at spare lidt batteri dér (",)

Det ville da være fedt om der blev ændret i softwaren på det pkt. Alt ekstra batteri tæller.

Posted from my SmartPhone!

Link to comment
Share on other sites

Har lige siddet og leget med mit batteri de sidste par dage, og den holder kun 16 timer +/- 30 min. med ca. 10 beskeder og ca. 3 min tale.

Et SS af mit batteri opladet.

Batteri.JPG

Som der kan ses giver det kun 64 timer uden brug af telefonen..

Kan det passe at det skal være så dårligt?

Maves

Link to comment
Share on other sites

Efter hvad jeg har kunnet læse om det er det fordi den hele tiden står og tjekker om der er noget nyt på kortet.

Altså den står og læser hele tiden :-)

Ja, det er korrekt, den "læser" hele tiden kortet, men ikke i den forstand du mener... Det er pga SDIO understøttelsen i 2003. Styresystemmet checker hele tiden hvilket type kort der sidder i, da det nu kan være andet end et lagermedie... Man kan vel sige at det er en slags "Plug 'n Play" scanning ...

Link to comment
Share on other sites

Ok så fik jeg det på plads :-)

Men det må da være muligt at ændre dette så den kun undersøger dette når der rent faktisk sættes et nyt "kort" ind i telefonen ??

Men det er der sikkert også nogle kloge folk der arbejder med nu :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest Crispy
Men det må da være muligt at ændre dette så den kun undersøger dette når der rent faktisk sættes et nyt "kort" ind i telefonen ??

Tja, så vidt jeg kan huske fra den tråd der var om, som jeg ikke lige kan finde nu, så er det skam lykkdes at slå det fra ... problemmet var bare at telefonen frøs helt og aldeles da det blev gjort! ... men altså, det er vel bare et spørgsmål om at gøre det ordenligt!! ... Det er en funktion som de færeste benytter, så det skulle ikke undre mig om der er mulighed for at slå den fra i en evt. kommende E200 opgradering... hvis ikke, så kommer der nok en køkkenbordsløsning her på Modaco på et tidspunkt ...

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.